Aanvraagprocedure RCOAK aangepast: dit is wat je moet weten

De aanvraagprocedure van het RCOAK is aangepast. De afgelopen jaren hebben we bij het RCOAK een nieuwe visie ontwikkeld op wat wij met onze donaties willen bereiken. Die visie staat in onze Theory of Change weergegeven. In een notendop: via onze donaties en andere activiteiten willen we bijdragen aan een positieve, duurzame ontwikkeling in de levens van ouderen in heel Nederland en mensen met een smalle beurs in Amsterdam. De initiatieven die wij ondersteunen hebben daarom ten minste één van onderstaande positieve effecten op deze mensen:

  • Je eigen leven leiden | zij hebben weer (meer) regie over hun leven en zijn weer in staat om zelfstandig of met begeleiding hun leven te leiden zoals zij dat willen
  • Samen betekenis geven | zij ervaren meer zingeving en zijn meer in verbinding met anderen
  • Meer zijn dan je problemen| zij worden en voelen zich niet gereduceerd tot de omstandigheden die hen kwetsbaar maken
  • De weg omhoog vinden | zij ondernemen de nodige stappen voor een duurzame transformatie richting bestaanszekerheid
  • Weer perspectief hebben | zij hebben weer perspectief en krijgen handvaten aangereikt om hun moeilijke omstandigheden (duurzaam) te transformeren
  • Erger voorkomen | zij hebben hulp ontvangen waarmee verder afglijden in bestaansonzekerheid en/of vervreemding van de maatschappij is voorkomen

Hoe werkt het?
Vanaf 1 januari 2024 vind je deze zes ‘impactclaims’ terug op ons aanvraagformulier. Het enige wat je dan hoeft te doen is een kruisje zetten bij de claim die het beste past bij het initiatief waarvoor je een aanvraag doet.

Bij de verantwoording na afronding van de activiteiten licht je vervolgens toe hoe je met je initiatief aan die impactclaim hebt bijgedragen.

De vorm waarin je dat doet is vrij. Het kan een korte video zijn, een infographic, een rapportage of nog een andere vorm. Belangrijk vinden we, dat het heel duidelijk wordt hoe je precies met jouw initiatief aan de desbetreffende impactclaim hebt bijgedragen en wat daarbij de betekenis voor de levens van jullie doelgroep is. Dat betekent zeker niet dat je een juichverhaal moet houden. Maak helder wat werkt maar ook wat niet werkt en wat je daarvan leert. Hoe duidelijker je dat doet, hoe meer kans dat een vervolgaanvraag zal worden gehonoreerd.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Inschrijven op de nieuwsbrief
Privacy(Vereist)